Specjalizujemy się w produkcji mieszanek
do określonych typów opon: letnich i zimowych
do samochodów osobowych, do samochodów
ciężarowych i maszyn rolniczych jak również
mieszanek specjalistycznych o zwiększonej
wytrzymałości na tzw. "balony".
Służba technologiczna stara się tak ustalić
skład poszczególnych mieszanek, aby zapewnić
wymagane własności eksploatacyjne opon
w zależności od ich przeznaczenia. Dlatego
dla poszczególnych rodzajów opon stosuje
się zazwyczaj inne mieszanki bieżnikowe,
co jest spowodowane innymi warunkami pracy
gumy w oponach. Podczas eksploatacji opony
bieżnik ulega powtarzającym się odkształceniom
w podwyższonych temperaturach, dlatego
od gumy bieżnika wymaga się dużej wytrzymałości
na rozciąganie i wydłużenia przy zerwaniu.
Wartość wytrzymałości na rozciąganie zmienia
się od 13 do 24 Mpa w zależności od konstrukcji
opony, jej rozmiaru i przeznaczenia. Z
analizy własności gumy bieżnika wynika,
że wydłużenie gumy przy zerwaniu w przypadku
opon do samochodów osobowych jest równe
zazwyczaj od 400 do 520%, a opon do samochodów
ciężarowych do 560%. Im większa nośność
opony, tym bardziej powinna być wytrzymała
guma bieżnika. Trwałość rzeźby bieżnika
opon określonej konstrukcji zależy nie
tylko od własności zastosowanej mieszanki,
ale również w dużym stopniu od warunków
eksploatacji. Dlatego też określona w
warunkach laboratoryjnych odporność gumy
na ścieranie nie może jednoznacznie świadczyć
o trwałości bieżnika w warunkach eksploatacyjnych,
lecz służy głównie do oceny porównawczej
własności użytkowych różnych mieszanek
bieżnikowych. Opracowując mieszanki gumowe
dążymy do osiągnięcia maksymalnej odporności
na ścieranie, pamiętając jednocześnie
o uzyskaniu odpowiedniej przyczepności
opon do nawierzchni drogi. Guma na bieżniki
opon do samochodów osobowych powinna charakteryzować
się większą odpornością na ścieranie niż
guma na bieżniki opon do samochodów ciężarowych.
Jest to spowodowane tym, że bieżnik opon
do samochodów osobowych jest cieńszy niż
bieżnik opon do samochodów ciężarowych,
poza tym opony do samochodów osobowych
są eksploatowane przy większych prędkościach
jazdy. Twardość gumy bieżnika zależy od
konstrukcji opony i wynosi zazwyczaj:
bieżnik opon do samochodów osobowych i
dostawczych 55-62oSh A, a opon do samochodów
ciężarowych 57-64oSh A.
Wychodząc naprzeciw Państwa potrzebom
w celu zapewnienia jakości i trwałości
produkowanych wyrobów gumowych, uruchomiliśmy
laboratorium badawcze. Badania parametrów
gumy prowadzone są na próbkach wykonanych
zgodnie z międzynarodowymi normami ISO,
jak również wg polskich norm PN. Wykonujemy
badania zdolności do przetwarzania gumy,
czyli charakterystykę wulkanizacji za
pomocą reometru oscylacyjnego, który umożliwia
monitoring zmian sztywności gumy w miarę
postępu wulkanizacji. Sprawdzamy również
własności mechaniczne gumy, które obejmują
ocenę: twardości twardościomierzem Shore'a
typu A, właściwości wytrzymałościowe przy
rozciąganiu, które stanowią główną wskazówkę
oceny jakości oraz ocenę odporności na
ścieranie. Produkcja mieszanek odbywa
się zgodnie z normami, czego potwierdzeniem
jest Certyfikat wydany przez Polskie Centrum
Badań i Certyfikacji w Pile
|
|